خانه - وبلاگ - آموزش - شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

تیترهای مهم مقاله

زمان مطالعه: 5 دقیقه

شبکه لایتنینگ لایه دوم بیت کوین (BTC) است که از کانال‌های پرداخت خرد برای مقیاس‌بندی قابلیت بلاک چین و مدیریت کارآمدتر و ارزان‌تر تراکنش‌ها استفاده می‌کند. یک راه حل تکنولوژیکی است که برای حل مشکلات مرتبط با بیت کوین با معرفی تراکنش های خارج از زنجیره طراحی شده است. کانال آن یک مکانیسم تراکنش بین دو طرف است که در آن هر یک می تواند از دیگری پرداخت یا دریافت کند.

کلمات کلیدی

– شبکه لایتنینگ یک راه حل فناورانه است که برای حل مشکل سرعت پایین تراکنش در بلاک چین بیت کوین با معرفی تراکنش های خارج از زنجیره طراحی شده است.
– مانند یک بلاک چین اولیه، شبکه لایتنینگ واسطه مالی مانند یک بانک را که امروزه مسئول مسیریابی بیشتر تراکنش ها است، از تراکنش حذف می کند.
– جوزف پون و تادئوس درایجا اولین کسانی بودند که در سال 2016 شبکه لایتنینگ را به طور رسمی پیشنهاد کردند.
در ابتدا، بیت کوین یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز بود که در آن کاربران می توانستند ناشناس باقی بمانند و از هر جایی به آن دسترسی داشته باشند. بیت کوین به گونه ای طراحی نشده بود که مقیاس پذیر باشد. با این حال، از آنجایی که محبوبیت بیت کوین مشکلاتی را ایجاد کرد، باید راه حلی برای آن پیدا شود.
وارد شبکه لایتنینگ شوید. توسعه دهندگان برای مقابله با شرایط سرعت پایین تراکنش و مصرف بیش از حد انرژی، لایه‌های ارزهای دیجیتال را ایجاد کردند که در آن لایه اول، بلاک چین اصلی است. هر لایه زیر لایه اول یک لایه ثانویه یا سوم است و لایه بالای آن را تکمیل می کند و عملکردهایی را اضافه می کند. شبکه لایتنینگ همچنین می‌تواند برای مدیریت انواع دیگر تراکنش‌های خارج از زنجیره که شامل مبادلات بین ارزهای دیجیتال است، استفاده شود.

آشنایی با شبکه لایتنینگ

جوزف پون و تادئوس درایجا برای اولین بار شبکه لایتنینگ را در سال 2016 پیشنهاد کردند و از آن زمان در حال توسعه بوده است. مشکلاتی که شبکه لایتنینگ برای حل آن ابداع شد، زمان کند تراکنش بیت کوین و توان عملیاتی یا زمان پردازش و همچنین هزینه ها بود.

شبکه لایتنینگ سعی دارد به چه مسائلی بپردازد؟

بیت کوین برای رسیدگی به تعداد زیادی از تراکنش های استفاده از آن که اکنون روزانه انجام می شود، ایجاد نشده است. برخی از مسائلی که شبکه لایتنینگ تلاش می کند اصلاح کند عبارتند از:

کندی در تایید تراکنش ها: این امر گران و زمان بر شده بود زیرا کاربران زیادی در حال تراکنش هستند و سختی استخراج با گذشت زمان افزایش می یابد. افزایش تعداد تراکنش ها مستلزم بهبود روش تایید تراکنش ها بود.
هزینه های انرژی بالا: انرژی لازم برای محاسبه این اطلاعات بسیار زیاد است و حفظ بلاک چین بیت کوین را بسیار گران می کند.
حصول اطمینان از اینکه گیرندگان تعیین شده وجوهی را که به آنها تعلق می گیرد دریافت می کنند: قراردادهای هوشمند و امضاهای چندگانه ستون فقرات شبکه لایتنینگ هستند که برای اطمینان از اینکه وجوه ارسال شده از طریق کانال ها به گیرندگان مناسب می رسد استفاده می شود.
شبکه لایتنینگ از کانال‌هایی بین شرکت‌کنندگان استفاده می‌کند، به طوری که می‌توان چندین تراکنش را بدون منتظر ماندن شبکه اصلی کندتر برای تأیید مبادلات واحد انجام داد. بین باز کردن و بسته شدن یک کانال، طرفین می توانند در صورت نیاز وجوه را بین خود جابجا کنند تا زمانی که کانال را ببندند. پس از بسته شدن کانال، تراکنش ها برای تایید به شبکه اصلی می روند.

نگرانی در مورد شبکه لایتنینگ

واضح ترین مشکل شبکه لایتنینگ این است که می تواند منجر به تکرار مدل هاب و اسپیک شود که مشخصه سیستم های مالی امروزی است. در مدل فعلی، بانک‌ها و مؤسسات مالی واسطه‌های اولیه هستند که تمامی معاملات از طریق آنها انجام می‌شود.
کسب‌وکارهایی که روی گره‌های شبکه لایتنینگ سرمایه‌گذاری می‌کنند ممکن است با داشتن ارتباطات بازتر با دیگران، به هاب‌های مشابه یا گره‌های متمرکز در شبکه تبدیل شوند. نگرانی های دیگر عبارتند از تقلب، هزینه ها، هک ها و نوسان قیمت باشد.

کلاهبرداری کانال بسته

یکی از خطرات هنگام استفاده از شبکه لایتنینگ، بستن کانال (خروج از سیستم) و آفلاین شدن است. به عنوان مثال، فرض کنید سم و جودی در حال معامله هستند و یکی قصد بدی دارد. طرف نادرست ممکن است بتواند با استفاده از تکنیکی به نام “بستن کانال متقلبانه” سکه ها را از شرکت کننده دیگر بدزدد.

فرض کنید سم و جودی هرکدام یک سپرده اولیه 0.5 بیت کوین برای باز کردن یک کانال گذاشته اند و یک تراکنش 1 بیت کوین انجام شده است که در آن سام کالاهایی را از جودی خریداری کرده است. اگر جودی پس از انتقال کالا از سیستم خارج شود (کانال را ببندد) و سام این کار را نکند، سام می تواند وضعیت اولیه (زمان قبل از انتقال 1 بیت کوین) را پخش کند، به این معنی که هر دو سپرده اولیه خود را پس می گیرند، گویی هیچ تراکنشی انجام نشده است. . به عبارت دیگر، سام یک کالا به ارزش یک بیت کوین را به صورت رایگان دریافت می‌کرد و سپرده آن برگردانده می‌شد.
این امر باعث می شود که اشخاص ثالث برای جلوگیری از تقلب در شبکه لایتنینگ که برج مراقبت نامیده می شود، روی گره ها اجرا کنند. برج مراقبت بر معاملات نظارت می کند و به جلوگیری از بسته شدن کانال کلاهبرداری کمک می کند.

هزینه ها

کارمزد تراکنش با استفاده از شبکه لایتنینگ مرتبط است. آنها ترکیبی از هزینه های مسیریابی برای مسیریابی اطلاعات پرداخت بین گره های لایتنینگ، باز و بسته شدن کانال ها و کارمزدهای معمول تراکنش بیت کوین هستند. علاوه بر این، از آنجایی که برج های مراقبت شخص ثالث هستند، بسیاری از این خدمات هزینه دریافت می کنند.
هنگامی که دو طرف صورتحساب را بین خود تسویه می کنند، باید یک تراکنش پایانی برای مبلغ توافق شده در بلاک چین ثبت کنند که شامل کارمزدی است که برای ارسال تراکنش ها دریافت می شود. این یا یک کارمزد پایه (یک کارمزد تعیین شده) یا یک نرخ کارمزد (درصدی از معامله) است.

هک ها

همچنین اعتقاد بر این است که شبکه لایتنینگ در برابر هک و سرقت آسیب پذیر است زیرا کانال های پرداخت، کیف پول ها و رابط های برنامه نویسی برنامه (API) همگی قابل هک هستند.
کانال‌های پرداخت فردی بین طرف‌های مختلف ترکیب می‌شوند و شبکه‌ای از گره‌های شبکه لایتنینگ را تشکیل می‌دهند که می‌توانند تراکنش‌ها را بین خودشان هدایت کنند. اتصالات بین کانال های پرداخت مختلف منجر به شبکه لایتنینگ می شود.

حملات مخرب

خطر دیگر برای شبکه ازدحام ناشی از یک حمله مخرب است. اگر کانال‌های پرداخت شلوغ شوند و هک یا حمله مخربی رخ دهد، ممکن است شرکت‌کنندگان به دلیل ازدحام نتوانند سریع پول خود را پس بگیرند. مهاجمان همچنین می توانند از یک حمله انکار سرویس برای شلوغ کردن یک کانال استفاده کنند و اساساً آن را مسدود کنند.
در این نوع حملات، مهاجم می تواند از ازدحام برای سرقت وجوه از طرف هایی که به دلیل مسدود شدن شبکه قادر به برداشت پول خود نیستند، استفاده کند.

شبکه لایتنینگ ؟

شبکه لایتنینگ لایه دوم برای بلاک چین بیت کوین است که برای سرعت بخشیدن به زمان تراکنش و کاهش تراکم شبکه عمل می کند. این یک راه حل فناورانه است که برای حل مشکلات مرتبط با بلاک چین بیت کوین با معرفی تراکنش های خارج از زنجیره طراحی شده است. کانال آن یک مکانیسم تراکنش بین دو طرف است که در آن هر یک می توانند از طرف دیگر پرداخت یا دریافت کنند.

آیا می توانم در شبکه لایتنینگ سرمایه گذاری کنم؟

در حالی که نمی توانید مستقیماً در شبکه لایتنینگ سرمایه گذاری کنید، سرمایه گذاران خصوصی می توانند در لایتنینگ لبز، شرکتی که در پشت شبکه قرار دارد، سرمایه گذاری کنند.

چه کسی شبکه لایتنینگ را اداره می کند؟

لایتنینگ لبز به رهبری الیزابت استارک، شرکتی است که شبکه لایتنینگ را توسعه داده است. خود شبکه در اینترنت مستقر است و بر روی هزاران گره واقع در سراسر جهان اجرا می شود.

نتیجه گیری

شبکه لایتنینگ که توسط لایتنینگ لبز توسعه داده شده است، لایه دوم بیت کوین است که از کانال های پرداخت خرد برای مقیاس بندی قابلیت بلاک چین و مدیریت کارآمدتر و ارزان تر تراکنش ها استفاده می کند. این یک راه حل تکنولوژیکی است که برای حل مشکلات ناشی از استفاده از بیت کوین، از طریق استفاده از تراکنش های خارج از زنجیره طراحی شده است. شبکه لایتنینگ تسخیرناپذیر نیست و ممکن است در معرض طرح‌های مختلفی مانند تکرار مدل hub-and-spoke، کلاهبرداری کانال بسته، هک‌ها و حملات مخرب قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *